Veilig op reis in Coronatijd

Informatie over reizen tijdens Covid-19

Annuleringsbeleid

Je kan zorgeloos een reis boeken, dankzij ons heldere annuleringsbeleid zonder kleine lettertjes.

Meer informatie

Actuele reisinformatie

De meest actuele reisinformatie voor Ierland en Schotland vind je bij ‘actuele reisinfo’.

Meer informatie

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen rond reizen in coronatijden? Bekijk hier de veelgestelde vragen.

Meer informatie

Veelgestelde vragen

Ja. Met een Nordic voucher kan je een reis bij Galtic reserveren.

Alle informatie over ons annuleringsbeleid kan je terug vinden op onderstaande pagina.

https://galtic.be/flexibel-annuleringsbeleid/

Je komt in aanmerking voor het Europees covid-certificaat wanneer:

  • Je volledig gevaccineerd bent tegen het coronavirus, waarbij de laatste prik minstens 2 weken geleden was
  • Je beschikt over een negatieve PCR-test die niet ouder is dan 72 uur
  • Je positief testte op het coronavirus in de laatste 6 maanden en zo dus voldoende immuniteit hebt opgebouwd

Het Europese covid-certificaat wordt ingevoerd vanaf 1 juli. Belgische vakantiegangers en andere EU-burgers die het covid-certificaat bezitten hoeven niet in quarantaine of worden getest als ze naar een EU-land reizen. Is een lidstaat nog niet klaar voor het invoeren van het digitaal certificaat dan mag deze nog van 1 juli tot 12 september andere formaten gebruiken die door de overige lidstaten in principe moeten worden aanvaard. Meer informatie vind je terug op de website van de EU. 

Personen vanaf 12 jaar moeten, als zij niet volledig zijn ingeënt, wel een recente test kunnen overleggen waaruit blijkt dat ze negatief zijn of genoeg antilichamen tegen het coronavirus hebben. Bij reizen tussen twee lidstaten die groen kleuren op de kaart van het  Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) zijn deze maatregelen niet nodig.

Het voldoen aan de voorwaarden van het Europees covid-certificaat is de verantwoordelijkheid van de klant en dus geen reden om gratis te annuleren.

Landen kunnen wel nog extra beperkingen opleggen, hou daarom zeker deze pagina in de gaten met de maatregelen per bestemming.

Het uitgeven van een voucher is niet langer van toepassing. Sinds 19 juni 2020 kunnen we wettelijk gezien geen vouchers meer uitschrijven wegens beperkingen of restricties door het coronavirus. Indien er door de Belgische, Ierse of Schotse overheid een negatief reisadvies wordt afgekondigd, zullen wij het nodige doen om je reis kosteloos te annuleren en het reeds betaalde reisbedrag terug te vergoeden.

Als je de reis zelf annuleert, zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Vanaf 15/09/2020 is er een nieuw annuleringsbeleid van toepassing. Lees meer.

Reisrestricties op moment van vertrek? Je krijgt je geld terug.

Wat zijn reisrestricties?

  • Als je afreist naar een gebied dat buitenlandse reizigers (enkel van toepassing voor reizigers die over een geldig EU Digital Covid Certificate beschikken) een quarantaineplicht van minimaal 2 dagen bij aankomst oplegt.
  • Als je afreist naar een gebied dat inwoners uit België of Nederland niet toelaat.

Sluit het land waar je naartoe reist de grenzen? Dan brengen we jou hier persoonlijk van op de hoogte, via e-mail of telefoon. Je reis wordt in dit geval terugbetaald. Sluiten de grenzen eens je al op de bestemming bent? In dat geval doen we er alles aan om je te repatriëren. Je kan ons steeds contacteren op ons noodnummer.

Als de maatregelen van één van de landen van een combinatiereis zodanig veranderen dat de reis niet meer mogelijk is, zoeken we voor jou een passende oplossing of een gelijkwaardig alternatief. Indien deze wijziging een fundamentele aanpassing betekent voor jouw reis, behoud je het recht kosteloos te annuleren.

Als je verplicht bent om bij aankomst op de bestemming minstens twee dagen in quarantaine te verblijven, kan je de reis annuleren. In geval van een verplichte quarantaine bij terugkeer ligt de keuze bij jou of je afreist of niet.

Als de grenzen sluiten voor je afreisdata, laten we je dat persoonlijk weten via e-mail of telefoon. Je reis wordt terugbetaald. Sluiten de grenzen tijdens je reis? Dan doen we er alles aan om je te repatriëren. Je kan ons steeds contacteren op ons noodnummer.

De regelgeving omtrent corona is onderhevig aan veranderingen, ook op onze bestemmingen. Voor de meest actuele reisinformatie verwijzen we je naar: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen. Vul hier jouw bestemming in en je vindt de maatregelen ter plaatse en omtrent jouw heen- en terugreis. Zo weet je zeker dat jouw informatie up to date is.

Ziek voor vertrek of test je positief?

Blijf vooral thuis en vertrek niet op reis. Je kan het best jouw verzekeringsmaatschappij contacteren. Wie via Galtic verzekerd is bij Allianz Assistance (jaarproduct Royal Service, Gold Service of Travel Service of tijdelijk product Exclusive Selection Europe of Cancellation Only) kan in dit geval terugvallen op de annuleringsverzekering. Zorg ervoor dat je in het bezit bent van een medisch attest dat de ziekte bevestigt. Contacteer ons zo snel mogelijk, zodat wij voor jou een dossier kunnen opstarten bij de verzekeringsmaatschappij.

Ziek tijdens de reis?

Neem voorzorgsmaatregelen zodat je de ziekte niet kan verspreiden. Contacteer een arts ter plaatse en neem contact op met jouw verzekeringsmaatschappij. Wie via Galtic een reisbijstandsverzekering heeft afgesloten bij Allianz Assistance, neemt in geval van klachten meteen contact op met de verzekeringsmaatschappij via de gegevens zoals beschreven in de reisdocumenten.

  • Allianz Assistance komt tussen in medische kosten in het buitenland. Vergeet zeker niet alle betalingsbewijzen (ziekenhuis en eventuele ambulante kosten) goed te bewaren en na de reis te bezorgen aan Allianz Assistance.
    • Uitzondering: is er een uitreisverbod vanuit het land van herkomst en/of een inreisverbod voor het land van bestemming op de dag van vertrek? Dan ben je niet gedekt voor Covid-gerelateerde medische kosten met de reisbijstandsverzekering van Allianz Assistance.
  • Indien je in quarantaine wordt geplaatst op de verblijfplaats zelf, komt de verzekering niet tussen beide. Deze extra kosten dien je zelf te betalen. Heb je een jaarproduct van Allianz Assistance (Royal Service, Gold Service of Travel Service) dan dekt deze verzekering wel de annuleringskosten omwille van quarantaine en de niet-genoten vakantiedagen, tenzij er een reisverbod of negatief reisadvies (= rode zone) gold voor het land van bestemming op het moment van vertrek.

Ziek na je reis? 

Blijf thuis en respecteer een zelfquarantaine.

Bekijk de FAQ pagina van Allianz Assistance voor antwoord op al je vragen i.v.m. de covid-dekking.

De huidige situatie in Ierland:

Sinds 6 maart 2022 werden alle Covid-gerelateerde reisbeperkingen voor Ierland opgeheven.

  • Het is niet langer nodig om het Passenger Locator Form in te vullen of een vaccinatie- of testbewijs te tonen.
  • Het dragen van een mondmasker is niet meer verplicht, maar wordt aangeraden in het openbaar vervoer en gezondheidsinstanties.

De laatste informatie over (terug)reizen naar België vind je op deze website.

De huidige situatie in Noord-Ierland: 

Ook in Noord-Ierland zijn de meeste restricties opgeheven op 18 maart 2022.

  • Je hebt geen PLF of bewijs van vaccinatie meer nodig. Ook Covid-tests zijn niet meer nodig bij aankomst.
  • De meest belangrijke maatregel die nu nog van tel is, is de verplichting van mondmaskers op openbaar vervoer en in openbare gebouwen.
  • Alle bijkomende maatregelen kan je terugvinden op deze website.

Vanaf 18 maart 2022

Op 18 maart 2022 werden de meeste Covid-gerelateerde reisbeperkingen voor Schotland opgeheven.

  • Het is niet langer nodig om het Passenger Locator Form in te vullen of een vaccinatie- of testbewijs voor te leggen.
  • Ook Covid-tests zijn niet langer nodig bij aankomst in Schotland (noch Engeland).
  • Het dragen van mondmaskers blijft weliswaar verplicht op het openbaar vervoer en in openbare gebouwen.
  • Wie positief test ter plaatse, moet wel nog altijd in isolement om verdere besmettingen te voorkomen.

De meest recente informatie voor Engeland en Schotland kan teruggevonden worden op desbetreffende websites.

De laatste informatie over (terug)reizen naar België vind je op deze website.